- Stocul de spatii de birouri si comerciale va creste in 2011 cu peste 70 000 de mp pietei economice iesene,adica cu peste 50 % fata de 2010.Printre cele mai importante si anvargadiste proiecte imobiliare se afla ansambul urbanistic Palas si CSDA(Centrul de Sprijinire si Dezvoltare in Afaceri).
Spatiile noi de birouri care vor fi livrate pe piata ieseana in decursul 2011 vor prezenta o crestere semnificativa fata de anul 2010 si va acoperi intr-o mare masura cererea de spatii de birouri intrate pe piata imobiliara din Iasi de la multinationalele cu profil IT ,Marketing,Farmaceutic si servicii de Contabilitate,care vor prezenta si in nord-estul tarii,profitand astfel de oportunitatile existente pe piata ieseana,de calificarea fortei de munca,de nivelul somajului, de stocul cladirilor disponibile,de randamentul chiriilor si de apropierea sfarsitului crizei economice.
Astfel daca in 2010,oferta stocurilor de cladiri de birouri era limitata,si majoritatea cererilor de oferte de birouri solicitate pentru Clasa A,au fost solutionate acoperind cladirile ramase cu un grad de neocupare relativ redus,iar majoritatea sturt-upperii au fost nevoiti sa se reloce in cladirile existente pe piata,estimam ca aceste Cladiri vor fi inchiriate destul de repede.
Cladirile de birouri care vor fi livrate pe piata in prima parte a 2011,si care au fost amanate din 2010 sunt cele doua cladiri de birouri,una situata intr-o zona centrala cu suprafata utila de 5700 mp,si in care stadiul lucrarii este foarte avansat,lucrandu-se la structura fatadelor exterioare,iar cealalta situata intr-o zona semicentrala cu suprafata utila de 3500 mp,unde lucrarile sunt in plina activitate.
Centrele de dezvoltare retail care vor fi livrate in 2011 sunt Ansambul Palas,dezvoltat de Iulius Group si care va livra pietii peste 47000 mp,cu peste 115 magazine,food court,cinema multiplex,cafenele ,restaurante cu specific international,departamente stores;printre marii retaileri care si-au manifestat interesul contractual se afla retailerul german NEW YORKER si retailerul francez Auchan,acesta din urma fiind perla de pe coroana centrului comercial Palas din centrul Iasiului cu suprafata de 5000 mp si care va acoperi peste 20000 de produse,stadiul lucrarilor fiind intr-o faza foarte avansata,se lucreaza la structura metalica a fatadelor ventilate. Al doilea Centru de Sprijinire si Dezvoltare in Afaceri(CSDA),situat in zona Pacurari,cu o suprafata utila de 11000 mp si care va cuprinde peste 6000 mp spatii pentru birouri CLASA A,spatii de circulatie,spatii auxiliare,spatii tehnice si parcare,dar mai mult la parterul proiectului sunt amplasate receptia pentru zona de birouri,zona de asteptare,2 restaurante, o cafenea 70 locuri,o sucursala bancara,2 sali de conferinta ,3 sali de intruniri pentru conexiuni in afaceri.Spatiile de birouri vor fi compartimentate la cerere,cu suprafete cuprinse intre 40 si 150 mp,precum si open space intre 500-1000 mp,care pot fi ulterior precompartimentate la cererea beneficiarilor.
Alte proiecte de anvergura sunt anuntate pentru Iasi si vor fi incepute constructiile din acest an.Unul din proiectele cele mai ample din Iasi va fi construit de dezvoltatorul Green Plaza pe terenurile fostei fabrici de textile Iasitex,pe o suprafata de 4,6 ha si va fi livrat pietii incepand cu 2013;iar un alt proiect de anvergura este Iasi City Center,pe care Red Management Capital il va construi pe locatia fostei fabrici Terom SA,si va cuprinde 24 de cladiri de birouri,cu o suprafata totala de 175 000 mp suprafata inchiriabila,si va fi livrat pietii iesene la inceputul anului 2014.
Pe piata spatiilor de birouri,cererea in 2011 a inceput sa fie destul de promitatoare,companiile multinationale au inceput sa-si manifeste interesul in cautari de spatii,firmele iesene au inceput relocarile ,iar start-upperi cauta cu disperare un spatiu cat mai bun la un pret cat mai mic.Consider ca marile companii vor incepe sa rezerve oferta de cladiri de birouri Clasa A,retail incheind precontracte cu dezvoltatorii cladirilor,firmele nationale sau locale vor cauta prezenta in cladirile de birouri Clasa A,iar in lipsa acestora vor accesa si clasa B,cat despre start-upperi vor accesa un spatiu dupa bugetul de investitie lunar.
Companiile analizeaza foarte atent oferta de spatii de birouri,luand in considerare costurile cu chiria,taxa de management/administrare a cladirii pentru o perioada de timp intre 3-5 ani,cautand cat mai multe facilitati ,daca la unele cerinte mai pot face concesii,la unele sunt puncte de decizie in luarea hotarii.Cele mai importante facilitati pe care le cauta companiile la spatiile de birouri sunt amplasamentul,compartimentarea spatiului,amenajarea spatiului,sursa alternativa de curent si pretul chiriei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu